Isnin, 24 Januari 2011

NOVEL BIAR SEDERHANA PENYAMPAIANNYA

SETIAP karya wajar memiliki keseronokkan kepada orang yang membacanya. Jika pada bab awalan sudah membosankan sudah tentu ia bukan karya yang menyeronokkan sebaliknya ia membosankan.

Kepada penulis yang mengarang cerita berkenaan mungkin tidak sedar. Ia seronok untuk diri sendiri tetapi membosankan kepada orang lain. Dalam hal ini, memanglah bukan mudah untuk memuaskan hati semua orang.

Namun apa yang penting, setiap novel itu mesti ada mesej dan cara penyampaiannya biarlah sederhana tetapi menarik, tidak terlalu serius dan bukan cara berlawak.
Setiap pembaca mempunyai persepsi sendiri terhadap novel yang dibacanya. Mungkin membosankan kepada mereka tetapi tidka kepada orang lain kerana pembaca itu sendiri terdiri daripada pelbagai peringkat, usia, pembelajaran dan sebagainya.

Majoriti pembaca novel hari ini bukanlah yang jenis suka membaca novel yang serius. Mereka membaca hanya sekadar untuk mengetahui ceritanya dan bukan untuk memikirkan sama ada novel itu bermutu atau tidak.

Mereka membaca sambil bersantai sambil memenuhi waktu yang terluang. Mereka tidak mahu memberatkan fikiran dengan persoalan yang di luar kemampuan mereka untuk memikirkannya.

Secara amnya, sesebuah novel biarlah sederhana penyampaiannya sesuai untuk semua peringkat umur yang membacanya, bersahaja, mudah bahasanya dan menarik penyampaian dan ada pengajarannya.

Pembaca yang berasa seronok sudah pasti akan mencari lagi buah tangan penulis yang sedang dibacanya kerana sudah tertarik dengan gaya penyampaian dan mampu memikat pembacanya sendiri.

Tiada ulasan: