Jumaat, 21 Januari 2011

MENGHARGAI IDEA YANG DATANG

ADA yang menganggap ia idea, ada juga yang menganggap ia adalah ilham. Walau apapun bentuk istilahnya, bagaimanakah caranya kita untuk menghargai idea atau ilham yang datang itu.

Adakah idea atau ilham yang dating itu ada kena mengena denganapa yang sedang kita kerjakan. Maksudnya pada ketika itu kita sedang menyiapkan satu bab dalam novel, lalu kita kekeringan idea untuk menulis.

Sama ada idea atau ilham yang dating itu ada kena mengena dengan apa yang sedang kita kerjakan, sebaik-baiknya catatkan idea itu supaya ia tidak berlalu begitu sahaja. Mungkin ia tidak kita perlukan pada ketika itu tetapi percayalah ia akan berguna kepada kita pada satu ketika yang lain.

Kadang-kadang idea itu tidak datang saepenuhnya. Ia datang secara perlahan atau seikit demi sedikit. Pada asasnya idea itu hanyalah sebagai induk, selebihnya terletak kepada kita untuk mencorak, menokok tambah idea yang datang itu.

Ada kalanya idea itu datang tidak dijemput. Adakalanya juga kita menunggu idea datang tetapi idea tidak juga menjelma. Oleh itu, apabila idea itu datang, ia merupakan satu anugerah yang tidak diberikan kepada semua orang. Terimalah anugerah itu sebagaimana kita menerima anugerah tertinggi daripada pihak berwajib.
Idea itulah nanti yang akan diterjemahkan oleh penulis dan bentuk tulisan.

Oleh kerana idea atau ilham datang tanpa diduga waktunya, wajar bagi penulis untuk mengolah idea itu dan bukan menerima bulat-bulat lalu diterjemahkan dalam penulisan. Pengumpulan banyak idea kemudian disatukan dalam bentuk penulisan akan menghimpunkan daya kreatif yang berkesan.

Tiada ulasan: