Sabtu, 9 Oktober 2010

CONTOH DIALOG BERKONFLIK

MASIH lagi membicarakan fasal dialog.

Sebelum ini sudah dibincangkan mengenai dialog kosong dan dialog berisi. Kali ini akan dibincang mengenai dialog ada konflik dan dialog tiada konflik. Bagaimanakah ingin mengetahui dialog ada konflik dan dialog tiada konflik.

Dialog lazimnya diucapkan oleh dua watak atau lebih.Jika satu watak yang beridalog, itu dinamakan monolog dalaman, di mana watak akan berkata-kata dengan dirinya. Hal ini akan dibincangkan pada lain ketika.

Contoh dialog tiada konflik. Katakanlah A bertemu dengan B di sebuah pasaraya. Perbualan itu mungkin seperti ini.

“Kau apa khabar?” A bertanya.

“Baik. Kau pula apa khabar?” B menjawab dan bertanya soalan yang sama.

“Anak berapa orang?” A bertanya lagi.

“Empat orang. Dua lelaki dan dua perempuan.” B menjawab.

Contoh dialog di atas jelas tiadak ada konflik dan dialog kosong yang tidak ada konflik. Cuba pula bandingkan dengan dialog berikut. Kisahnya masih
sama, pertemuan di antara A dan B di sebuah pasaraya.

“Hei Kimi, apa khabar?” Haikal bertanya setelah lama tidak menegur.

“Baru sekarang nak tanya khabar? Selama ini bila kau Nampak aku dari jauh, kau pura-pura pandang tempat lain. Kau ingat aku tak perasaan?” Hakimi menjawab sambil memandang wajah Haikal yang nampak berubah.

“Kau sengaja nak cari fasal, Kimi. Perkara dah lepas, biarlah lepas. Aku pun tak nak fikirkan peristiwa lalu. Aku ingat kau pun sama tapi nampaknya kau masih nak berdendam,” balas Haikal memandang kea rah lain.

“Aku tak boleh lupa apa yang pernah kau buat pada aku dulu, Sampai sekarang pedihnya masih terasa, kau tahu tak?”

“Bukankah aku dah minta maaf. Kau pun dah maafkan. Apalagi yang kau mahu?”

Dialog di atas ialah dialog berisi yang ada mesej. Babak di atas boleh dikembangkan pada bab-bab selepas ini dengan mewujudkan peristiwa yang telah berlaku sehingga tercetus adegan ini dan apa yang akan berlaku seterusnya.

Anda tentu boleh bezakan dua contoh dialog yang diberikan. Adegan di atas boleh diteruskan atau dimatikan sahaja di mana kesinambungannya ditulis pada bab-bab selepas ini.

Bolehlah dibuat kesimpulan, apabila dua watak sedang menuturkan dialog biarlah ada pententangan pendapat, barulah wujud konflik bukannya watak hanya mengiakan sahaja apa yang dikatakan oleh watak seorang lagi.

Tiada ulasan: