Jumaat, 19 November 2010

NOVELOG SEMENJAK KAU DATANG (SKD)

NOVELOG?

Tak pernah mendengar perkataan itu sebelum ini. Tetapi TRAVELOG pernah mendengarnya. Travelog merupakan satu catatan perjalanan ke sesuatu tempat yang disampaikan dalam bentuk kretaif tetapi masih berpandukan kepada fakta dan buka disampaikan secara imaginasi.

Manakala Novelog pula merupakan sebuah novel yang disampaikan hasil gabungan imaginasi dan fakta. Nama-nama tempat di mana sesuatu peristiwa itu berlaku adalah benar sementara ceritanya pula boleh juga berdasarkan kisah benar atau kisah rekaan.
Saya baru sahaja menyiapkan sebuah Novelog yang bakal diterbitkan oleh Prima Buku.

Jika tidak ada aral melintang Novelog berkenaan akan terbit selewatnya tahun ini atau awal tahun hadapan. Pada pengamatan saya, inilah pertama kali sebuah novelog diterbitkan. Sebuah novel yang menggabungkan catatan perjalanan daripada kisah benar.

Sebuah novelog yang bertajuk Semenjak Kau Datang merupakan kisah benar bagaimana seorang gadis remaja dilarikan oleh jejaka dari Pulau Lombok dan bernikah di sana. Novel ini bermula dari kisah perkenalan sehinggalah detik-detik perjalanan yang mengharungi pelbagai dugaan di lautan dan kembali semula ke Malaysia.

Jika ingin mengetahui cara penyampaiannya dan apakah yang dikatakan novelog itu, tunggulah kemunculannya nanti dalam masa terdekat.

Tiada ulasan: