Khamis, 5 November 2009

MENULIS NOVEL UNTUK SAYEMBARA

APAKAH bezanya menulis novel untuk sayembara dan bukan untuk tujuan sayembara? Sekali imbas memang tidak ada bezanya tetapi jika diperhatikan ia memang ada perbezaannya.

Mereka yang pernah menulis novel untuk tujuan sayembara mungkin dapat membezakannya tetapi jika tidak pernah menyertai sayembara novel mungkin sukar untuk membuat perbandingan.

Bagaimanapun secara mudah, perbezaan menulis nvel untuk sayembara dan bukan sayembara boleh dijelaskjan seperti berikut.

NOVEL SAYEMBARA

Novel sayembara mengandungi syarat dan peraturan yang sudah ditetapkan oleh pihak penganjur.

Di antara syarat-syaratnya ialah:
a) Penganjur menetapkan tema yang perlu ditulis.
b) Penganjur menetapkan jumlah perkataan yang mesti ditulis.
c) Penganjur menetapkan tarikh tutup penyertaan.
d) Manuskrip yang menyertai pertandingan sama ada memang atau tidak akan menjadi hak penganjur.
e) Penganjur menyediakn penal yang akan menilai novel sayembara untuk dinilai bagi dipilih untuk memenangi sayembara berkenaan.
f) Pemenang akan diberikan hadiah seperti wang tunai dengan jumlah yang ditentukan.

NOVEL BUKAN SAYEMBARA

Novel yang bukan tujuan sayembara, tidak ada syarat-syarat tertentu untuk diterbitkan. Bagaimana ia masih tertakluk kepada syarat-syarat lain yang dipelrukan oleh pihak penerbit seperti penerbit mahukan novel yang berkisar dunia remaja, dewasa, kanak-kanak dan sebagainya.

a) Tidak ada tema yang ditentukan, kebanyakannya tema umum.
b) Tidak terhad panjang atau pendek novel berkenaan dan tiada keretapan jumlah halaman.
c) Tidak ada tarikh tutup dan novel ini boleh ditulis pada bila-bila masa asalkan penulis ada waktu untuk menyiapkan.
d) Manuskrip yang dihantar akan dinilai oleh penerbit, jika sesuai novel akan diterbitkan dengan terma-terma perjanjian yang sudah ditetapkan.
e) Tidak ada hadiah diberikan tetapi jika novel mendapat sambutan dan diulang cetak penulis berpeluang mendapat royalti yang lebih.

PERBEZAAN LAIN

Menulis novel sayembara memerlukan lebih banyak kajian dan perlu berhati-hati supaya novel yang ditulis tidak terkeluar dari landasan atau syarat yang ditetapkan. Jika novel terkeluar dari syarat-syarat yang ditetapkan, ia secara automatik akan dikeluarkan dari pertandingan.

Selain itu penulis terikat dengan syarat dan tidak bebas untuk mengeluarkan idea tetapi jika penulis seorang yang kreatif, banyak membuat kajian, tidak mustahil ia akan dipilih sebagai pemenang.

Terdapat sesetengah penulis novel tidak sanggup menulis novel untuk sayembara kerana tidak mahu terikat dengan syarat-syarat yang diberikan kerana mereka berasakan tidak bebas untuk berkarya.

Bagaimanapun terdapat sesetengah penulis yang hanya menulis novel untuk sayembara kerana ia berkemampuan untuk memenuhi syarat-syarat yang diberikan. Justeru tidak hairanlah penulis seperti itu kerapkalu memenangi sayembara kerana sudah berpengalaman menyertainya.

Walaupun menulis novel untuk sayembara memerlukan kajian, bukan bermakna menulis bukan bertujuan untuk pertandingan tidak perlu memerlukan kajian. Novel ini masih memerlukan kajian supaya apa yang ditulis itu tidak terawang-awang dan tidak berpijak di bumi nyata.

Ada setengah berpendapat mengatakan , novel yang dihasilkan oleh sayembara sudah terbukti novel berkenaan baik mutunya dan boleh dibuat rujukan kerana telah dinilai dan diuji oleh panel berpengalaman di bidang itu. Itu memang tidak dinafikan. Novel sayembara yang menmang adalah yang terbaik di antara sekian banyak yang menyertai sayembara.

Jika dibandingkan dengan novel-novel yang tidak memenangi pertadingan, ada kemungkinan novel itu masíh ditahap sederhana mutunya. Tetapi bukan bermakna tidak baik tetapi kadang-kadang oleh kerana publisitinya, novel yang tidak pernah menang pertandingan lebih laku jualannya.

Walau apapun di dalam perkara ini, jalan cerita di dalam novel itu yang menepati citarasa pembaca pada zamannya berpeluang dicetak berulangkali. Kesimpulannya, jika seseorang penulis novel ingin menguji sejauh mana kemampuannya menulis novel, lebih baik menyertai sayembara.

Seorang pelari yang baik, adalah pelari yang sering memenangi pertandingan lumba lari dengan jumlah catatan yang kerap memecah rekod, berbanding dengan mereka yang berlari untuk tujuan mengeluarkan peluh dan menjaga kesihatan.

Tiada ulasan: