Khamis, 2 Mac 2017

SUKA DUKA MENULIS NOVEL (2)




SEBENARNYA sekitar tahun 70-an peluang penulis terbuka luas. Selain menulis di akhbar, saya menulis skrip untuk rancangan radio. Rancangan yang popular ketika itu untuk penulis mengasah bakat ialah Rancangan Kenangan (Hari Isnin) Melodi Romantika (Selasa) Alam Sentimental (Rabu) Kenangan Mengusik Jiwa (Khamis) dan Bisikan Kalbu (Jumaat). 

Semua rancangan itu disiarkan pada waktu malam jam 10.32 malam. Rancangan itu berbentuk kata-kata romantik yang diselang-selikan dengan lagu ke udara selama setengah jam. Boleh dikatakan pada semua rancangan itu saya tulis skrip.

Di situlah saya membina nama. Dua tiga hari disiarkan, saya banyak menerima surat daripada peminat rancangan itu. Sehingga akhirnya apabila rancangan itu ditiadakan, saya mula menulis Skrip Panggung Drama disiarkan setiap hari Ahad jam 1.15 petang sehingga jam 2.00 petang.

Kemudian menulis pula drama yang ke udara selama setengah jam dan 15 minit. Pada masa yang sama saya menulis rencana di majalah dan akhbar. Majalah yang selalu memberikan ruang ketika itu ialah Balai Muhibbah terbitan Jabatan Perpaduan Negara, akhbar Watan, Bintang Timur, Berita Minggu dan majalah lain.

Selain menulis rencana, saya mula menulis cerpen pula. Menulis cerpen, saya tidak belajar dengan sesiapa. Mungkin memang bakat yang ada, hasil penulisan cerpen saya tidak mengecewakan. Hampir kesemua cerpen yang saya tulis dapat menembusi kebanyakan majalah ringan.

Cerpen pertama saya yang berjaya menembusi akhbar perdana ketika itu ialah ‘Cinta Murah’ disiarkan di Berita Minggu sekitar tahun 1980. Selepas itu barulah banyak cerpen saya menembusi Mingguan Malaysia, Dewan Sastera, Dewan Budaya, Dewan Masyarakat dan akhbar Watan. Kebanyakan cerpen yang disiarkan itu ada diterbitkan dalam sebuah antologi cerpen persendirian, terbitan DBP berjudul ‘Purbawisesa.’

Manakala banyak cerpen saya yang disiarkan di Mingguan Malaysia beberapa kali memenangi hadiah utama atau saguhati dalam sayembara anjuran Utusan Melayu dan Public Bank ketika itu.

Kalau hendak dihitung mungkin lebih 100 cerpen saya disiarkan di pelbagai akhbar dan majalah. Boleh dikatakan saya sudah berasa puas menulis cerpen dan beberapa kali memenangi sayembara.

Ya, bermula menulis sajak, saya menulis cerpen kemudian skrip di radio, rencana di pelbagai akhbar dan majalah. Adakah saya sudah berasa puas?
Belum lagi. Banyak lagi ruang menulis yang belum diterokai.

Kepada mereka yang mula menulis sajak, cubalah menulis cerpen, rencana, berita atau skrip drama tv atau radio.

Proses membina nama dalam penulisan bukan memakan masa sehari dua tetapi bertahun…

Bersambung…

Tiada ulasan: