Rabu, 22 Mac 2017

EBOOK CARA MUDAH MENULIS NOVEL DITERBIT MENJADI BUKU





DI KALANGAN penulis novel remaja, pasti ramai kenal KHAIRUDDIN AYIP. Dia sifu saya ketika mula-mula menulis novel pada awal tahun 90-an  selain Allahyarham Ismail Sarbini, Allahyarham Zailiani Taslim, ( Dua Allahyarham ini satu kelas dan satu sekolah ketika di sekolah menengah). Allahyarham Abdul Ahmad, Allahyarham Dr. Othman Puteh dan beberapa orang lagi.

Khairuddin Ayip tidak lokek dengan ilmu untuk diturunkan kepada sesiapa yang mahu jadi anak muirdnya. Kalau orang lain mendapat sekarung ilmunya, saya bertuah kerana saya dapat berguni-guni ilmunya. Sebab,  saya tinggal serumah dengannya ketika zaman bujang selama beberapa tahun.

Bayangkan kalau sehari saya dapat sekilo ilmunya, kalau sudah bertahun, berapa banyak saya dapat ilmunya? Sifu Khairuddin Ayip memang terkenal dengan novel remajanya yang mampu mencairkan  jiwa pembaca terutamanya gadis-gadis remaja.

Ramai gadis remaja yang cuba ‘mendekatinya’ kerana terpikat dengan gaya bahasa dan lenggok pengolahan novelnya. Ilmu yang saya dapat, saya praktikkan dan hasilnya saya mampu menghasilkan banyak novel serta pernah memenangi sayembara menulis novel.

Sekarang Khairuddin Ayip sudah jarang menulis novel remaja  sebab dia pun bukan remaja lagi. Tetapi ilmu yang saya perolehi itu kalau saya simpan pun rugi juga. Pada mulanya saya hasilkan sebuah ebook berjudul Cara Mudah Menulis Novel dan saya jual di blog saya.

Oleh kerana sambutan menggalakan, ramai menyarankan supaya saya terbitkan menjadi buku supaya senang hendak dibawa kemana-mana. Nah! Sekarang  saya sudah terbitkan ebook itu menjadi buku.

Saya hasilkan buku CARA MUDAH MENULIS NOVEL (CMMN) sebagai kelansungan menyebarkan sedikit ilmu yang saya ada untuk dimanfaatkan kepada orang lain. Alhamdulillah beberapa orang penulis yang mendapat tunjuk ajar daripada saya sudah mampu melahirkan novel seperti Ramlah Rashid penulis novel Buku Prima,  Zamzam Khan dengan novel yang baru terbit Jayn Jannah dan beberapa orang penulis novel lain.

Menariknya buku ini ditulis prakatanya oleh Prof. Madya Dr. Mawar Safei, Pensyarah Pusat Penyelidikan Bitara Melayu, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan,Universiti Kebangsaan  Malaysia, Bangi, Selangor.

Buku CMMN boleh dimiliki  dengan harga RM 25.00. Pos percuma dan tidak dijual di mana-mana kedai buku. Mereka yang berminat boleh whatsApp terus kepada saya di No. HP:  013-3635560 untuk mendapatkannya.

Tiada ulasan: