Rabu, 15 September 2010

TEKNIK MENULIS DIALOG DALAM NOVEL

“SAYA hanya akan datang apabila dijemput,” kata Hazifah sambil menggaru-garu keningnya ketika ditanya mnenai keinginannya untuk menghadiri majlis perjumpaan itu .

Hazifah mengggaru-garu keningnya lalu berkata, “Saya hanya akan datang apabila dijemput.”

Cuba bezakan kedua-dua ayat tersebut. Bezanya hanyalah, ayat pertama, dialog dahulu dituturkan kemudian barulah dijelaskan siapa yang menuturkan. Manakala ayat kedua pula, orang yang berkata dulu dijelaskan, kemudian barulah dialog dituturkan.

Di dalam istilah penulisan novel, orang yang berkata disebut ‘pekata.’ Contoh ayat pertama di atas, biasa kita temui di dalam penulisan novel masa kini, di mana dialog dahulu dituturkan kemudian barulah dijelaskan siapa yang menuturkan.

Bagaimanapun contoh ayat kedua amat jarang dilakukan oleh penulis dalam penulisan novel masa kini. Kemungkinan mereka tidak biasa menggunakan teknik seperti ini. Tetapi jika kita mengkaji cerita-cerita di dalam al-Quran, kebanyakkan ‘pekata’ disebutkan dahulu kemudian barulah diikuti dengan dialog yang dituturkan.

Contohnya: Lalu Zulaikha berkata kepada Yusuf ,”Keluarlah! Temui perempuan-perempuan itu.” (Merujuk surah Yusuf ayat 31).

Contoh lain: Berkata Yusuf, “Dialah yang mengajak saya.” (Merujuk surah Yusuf ayat 26).

Teknik seperti ini juga berlaku kepada cerita-cerita lain di dalam al-Quran.

Apa yang membezakan di antara kedua-dua contoh ayat 1 dan ayat 2, hanya teknik sahaja manakala maksud yang disampaikan masih sama.

Tujuan perbezaan penyampaian ini ditonjolkan kerana penulis wajar untuk mencari pembaharuan atau variasi penulisan supaya pembaca tidak terasa jemu dengan teknik penulisan yang sama. Jika ditanya mengapa di dalam al-Quran, pekata diletakkan di hadapan dan dialongnya dibelakangnya, hanyalah Allah yang tahu.

Kita sebagai penulis sememangnya wajar untuk mengikuti dan mematuhi apa yang terkandung di dalam al-Quran tetapi jika dapat menggunakan teknik penulisan dalam al-Quran itu juga satu kewajaran.

Kita bukan sahaja mematuhi isi yang terkandung di dalam al-Quran tetapi juga mengikuti cara penulisan al-Quran. Jika kita sebagai penulis mampu untuk melakukan perubahan di dalam penulisan, maka kitalah yang akan menjadi pelopornya.

3 ulasan:

Murizah Mustafa berkata...

Terima kasih En. Nasaruddin....Ilmu yang sangat menarik bagi saya....

Murizah Mustafa berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Sama-sama Murizah. Bila lagi nak hasilkan novel? Teringin sangat nak baca novel sulung.