Selasa, 22 Jun 2010

FORMULA SIAPKAN SATU NOVEL SEBULAN

SEORANG editor novel meminta anda menyiapkan sebuah novel dalam masa sebulan yang tebalnya sekitar 300 halaman ke atas. Editor berkenaan sudah menggariskan secara kasar ciri-ciri novel yang dimahukan. Mampukah anda menulisnya? Penulis yang sudah biasa menulis novel, mungkin tidak menjadi masalah tetapi bagaimana jika anda baru sebuah dua menghasilkan novel?

Anda boleh menerima dan anda boleh menolak jika anda tidak yakin boleh menyiapkannya. Anda boleh menerimanya atas beberapa sebab.
1. Anda yakin mampu menyiapkannya kerana anda pernah mencubanya.
2. Anda sudah tahu bagaimanakah cara menulis dengan cepat dan mudah.
3. Anda penulis sepenuh masa.
4. Anda sudah ada cerita dari awal sehingga akhir.
5. Anda sudah ada formula bagaimana untuk menyiapkan novel itu dalam tempoh yang ditetapkan.

Apakah formula untuk menyiapkan novel berkenaan da;lam tempuh sebulan? Cuba gunakan teknik ini.

Katakan novel anda itu tebalnya 350 Halaman. Anda sudah merangka untuk menjadikan novel itu 40 bab. Ini bermakna, Ini bermakna 350 bahagi 40, jawabnya satu bab mengandungi 8.75 (9 halaman).

Satu bulan ada 30 hari. Bermakna setiap hari, anda perlu menyiapkan sekurang-kurangnnya 1 bab setengah. Untuk lebih mudah, tulis 2 bab sehari. Tidak bolehkah anda menulis 2 bab sehari yang mengandungi 18 halaman?

Dalam masa sebulan jika anda menulis 2 bab sehari bermakna, anda mampu menyiapkan novel sebanyak 40 bab dalam masa 20 hari. (20 hari X 2 bab sehari = 40 bab). Ini bermakna novel anda sudah siap dalam masa 20 hari.

Sesudah novel anda siap, anda masa 10 hari untuk menghantar kepada editor. 10 hari anda gunakan untuk membaca semula, mengedit atau membuat perubahan jika perlu.
Apa yang penting sekali di sini ialah disiplin. Jika anda dapat pastikan menyiapkan 2 bab sehari, anda sudah berjaya melakukannya. Cuba cabar diri anda sendiri untuk melakukannya!

Tiada ulasan: