MENJUAL buku tidak sama caranya dengan menjual produk
kesihatan di media sosial. Tetapi strategi yang digunakan oleh mereka boleh
diaplikasikan terhadap pemasaran buku.Penulis wajar untuk belajar dan
mengkaji apakah strategi yang mereka
gunakan sehinggakan penjual produk kesihatan melebihi jualan di kedai-kedai biasa?
Mungkin ramai di antara kita tidak ada masa untuk
mengikuti kursus atau bengkel yang diadakan mengenai pemasaran produk di media
sosial. Untuk mengatasinya penulis wajar berusaha mendapatkan maklumat pengenai
pemasaran ini melalui internet. Dapatkan maklumat sebanyak mungkin dan dapat
subscribe daripada pengendali bengkel seperti ini di website mereka.
Ada orang kata, mudah saja jual buku di facebook. Letak
saja gambar buku, cerita sedikit isi kandungan, letak harga dan sesiapa yang
berminat boleh terus PM. Hakikatnya tidak semudah itu. Dalam facebook sahaja
sudah bermacam-macam iklan.
Bermula dari jualan tudung, pakaian kanak-kanak, produk
kesihatan, jam tangan, kasut, sehinggalah kepada ubat peransang seks, semua ada
dilambakkan di situ. Bagaimanakah mereka yang melayari media sosial ini akan
tertarik untuk membeli pelbagai produk ini?
Paling malang jika pengguna laman sosial ini hanya
memandang sepi iklan yang terpapar. Sudah berhar-hari iklan terpapar tetapi
hanya sebilangan kecil yang berminat membeli. Jika ini berlaku semangat penulis
untuk memasarkan buku ini akan luntur.
Sebenarnya kalau kita rajin melayari internet dan mencari maklumat mengenai bagaimana cara
untuk memasarkan produk di media social, kita akan ditemukan dengan pelbagai
laman web yang memasarkan produk di laman sosial.
Bacalah panduan itu dan cuba terapkan.Mudah-mudahan usaha
yang sedikit demi sedikit itu akan membuahkan hasil.Belajarlah dari
pengalaman mereka yang berjaya
memasarkan buku di laman sosial.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan