RAMAI meramalkan
ekonomi pada tahun 2017 ini semakin sukar dan ‘perit.’ Ini tidak terkecuali
dalam industri perbukuan yang merasai kesuraman. Walaupun ini sudah mulai dirasai sejak tahun
lalu tetapi tahun ini dirasakan lebih mencabar.
Sama ada mereka yang terlibat dalam industri menerbitkan
buku, mengedar, menjual malah para penulis sendiri akan merasa kesannya.
Apabila industri buku merudum, bermakna royalti kepada penulis juga akan
menurun dan penulis yang berharapkan kepada hasil royali pasti akan menerima kesan yang lebih.
Inilah hakikat yang mesti diterima. Ramai penulis yang
menghasilkan buku akan berasa resah dengan keadaan ini. Walau apapun, para
penulis buku tidak b oleh berdiam diri. Mereka mesti mencari alternative dan
tidak mengharapkan serratus peratus kepada penerbit untuk memasarkan buku
mereka.
Dengan kewujudan pelbagai media sosial sekurang-kurangnya
dapat membantu jualan buku para penulis. Penulis boleh menggunakan facebook,
Instagram, WhatApps, Twitter dan seumpamanya untuk memasarkan buku.
Bagaimanapun penulis mesti tahu bagaimanakah cara yang
betul untuk memasarkan buku melalui media sosial ini. Bukan mustahil, walaupun
pelbagai cara digunakan di media sosial ini, tetapi buku tidak dapat dijual.
Masa dan tenaga habis terbuang, buku tidak dapat dijual.
Ini juga satu masalah. Penulis mahir dalam segala hal
penulisan tetapi kosong pengalaman dalam hal pemasaran di media sosial. Ini
satu cabaran bagi penulis. Jika terus berdiam diri, buku yang berada di dalam
setor tidak akan berkurangan.
Penulis mesti melakukan sesuatu supaya hasil royaltI
tidak terjejas akibat kemerosotan ekonomi!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan