Selasa, 19 April 2011

BERAPA LAMA NOVEL AKAN DITERBITKAN

ADA yang masih bertanya, apabila manuskrip di hantar kepada penerbit, berapa lama mengambil masa untuk diterbitkan?

Itu bergantung kepada penerbit. Bagi penulis baru, mungkin bersabar itulah yang lebih baik. Jika pada masa itu penerbit tidak ada manuskrip yang baik untuk diterbitkan, kebetulan manuskrip anda setelah dinilai menarik perhatian penerbit untuk diterbitkan, sudha tentu ia tidak mengambil masa yang lama untuk diterbitkan.

Bagaimanapun untuk pengetahuan penulis baru, cepat atau lambat sesebuah manuskrip diterbitkan bergantung kepada penerbit. Ada penerbit yang tidak mengambil masa yang lama diterbitkan. Ada juga penerbit yang mengambil masa berbulan-bulan untuk menerbitkan.

Pengalaman penulis, ada manuskrip memakan masa setahun lebih untuk diterbitkan, ada juga manuskrip diterbitkan dalam masa dua atau tiga bulan sahaja.

Tetapi adalah lebih baik jika penulis sentiasa berhubung dengan penerbit untuk mengetahui status manuskrip novelnya itu. Bagaimanapun perlu diingatkan, jangan menunggu manuskrip pertama diterbitkan, barulah mula menulis novel kedua dan seterusnya.

Sebaik-baiknya, selesai sahaja novel pertama dihantar ke penerbitan, jangan menunggu novel itu diterbitkab, barulah hendak menulis novel kedua. Tanpa menunggu novel pertama tadi diterbitkan, teruskan menulis novel kedua dan seterusnya.

2 ulasan:

NURUL SHAHIDA berkata...

mcm mana nya nak baca novel tu ?

NURUL SHAHIDA berkata...

mcm mana nya nak baca novel tu ?