Sabtu, 4 Disember 2010

KELEMAHAN SESEBUAH NOVEL

MEREKA yang sudah biasa membaca novel, pasti akan dapat mengesan kelemahan sesebuah novel. Tetapi bagi pembaca biasa yang hanya sekadar ingin tahu cerita sesebuah novel, sudah tentu tidak dapat mengesan di mana kelemahan.

Mungkin mereka hanya akan berkata, “Cerita dalam novel ini tak menariklah.” Apabila diminta pendapat mengenai novel yang sudah dibacanya.

Bagi mereka yang bercadang menulis novel, apa yang akan diterangkan ini mungkin boleh dijadikan panduan.

1) Watak utamanya tidak aktif atau menonjol, sebaliknya watak pembantu pula yang menonjol kecuali jika memang penulis sengaja mahu menjadikan watak utamanya lemah.

2) Tidak ada konflik besar atau kecil yang menjadikan jalan cerita boleh dipecah-pecahkan atau ia hanya sekadar sebuah cerita mendatar. Pergerakan ceritanya perlahan, tidak ada isu yang membuatkan pembaca tertanya-tanya atau sesuatu yang mengejutkan.

3) Pengarang kurang bijak di mana mahu mencetuskan konflik dan di mana mahu menyelesaikan.

4) Watak utamanya tidak digambarkan sesuatu yang hebat dan mampu berhadapan dengan pelbagai rintangan sebelum menempuh kejayaan.

5) Setiap bab yang dipaparkan tidak ada konflik seolah-olah ia sebuah cerita karangan yang tidak ada hubungkait dengan bab-bab sebelum dan sesudahnya.
Sebenarnya banyak lagi kelemahan jika hendak dikaji tetapi pada asasnya, apa yang diterangkan di atas boleh dijadikan panduan.

Tiada ulasan: