Sabtu, 18 Disember 2010

BOLEH HANTAR MANUSKRIP NOVEL GUNA EMAIL

SAYA ada menerima beberapa emel yang bertanyakan, bolehkah manuskrip novel yang sudah siap dihantar kepada penerbit dengan hanya menghantar fail manu skrip dengan email sahaja tanpa manuskrip bercetak?

Saya jawab begini. Dahulu sebelum adanya teknologi internet, sememangnya manuskrip yang sudah siap dihantar kepada penerbit sama ada menghantar sendiri atau dengan cara mengepos manuskrip itu kepada penerbit.

Tetapi pada masa sekarang meskipun ada kemudahan teknologi, memang tidak salah menghantar manuskrip novel melalui emel sahaja. Saya sendiri menghantar manuskrip novel menggunakan emel sahaja dan sudah pun diterbitkan. Tetapi pada masa yang sama, saya juga sertakan manuskrip bercetak untuk memudahkan editor membuat penilaian, editing dan sebagainya.

Tujuan kita menghantar manuskrip menggunakan email untuk memudahkan penerbit tidak perlu menaip semula sekiranya manuskrip itu layak diterbitkan. Berbeza dengan zaman sebelum adanya internet, mansukrip bercetak perlu dihantar, apabila layak diterbitkan, manuskrip terpaksa ditaip semula. Ini sudah tentu membuang masa.

Walaupun menghantar manuskrip novel lebih mudah dan selamat dengan cara emel, tetapi perlu diingat membaca naskah novel dalam jumlah halaman yang beratus-ratus halaman, mungkin menjemukan sesetengah editor.

Sesetengah editor masih memerlukan manuskrip novel bercetak di samping manuskrip yang dikirim melalui emel sahaja. Bagi saya, cara yang sebaik-baiknya ialah mengirimkan manuskrip bercetak juga manuskrip yang dihantar melalui emel.

Tiada ulasan: