Sabtu, 18 Disember 2010

INILAH NOVELOG 'SEMENJAK KAU DATANG' (SKD)


DALAM entri sebelum ini saya ada memberitahu mengenai novelog saya yang akan terbit. Perkembangan terakhir, novelog ini masih dalam proses percetakan. Jika tiada aral, kemungkinan novelog ini akan menemui pembaca pada awal tahun hadapan.

Novelog ini hasil perbincangan saya dengan Pengurus Besar Oasis Buku, Hajah Sri Diah. Dalam perbincangan itu beliau mahukan satu kelainan dalam penulisan novel, tidak sebagaimana yang ditulis oleh penulis sekarang.

Dalam perbincangan ini lahirlah perkataan ‘novelog’ yakni novel yang menceritakan mengenai perjalanan atau pengalaman bagaimana seorang gadis yang terjebak dengan cinta jejaka Lombok.

Bermula dengan perkenalan, seterusnya perjalanan merempuh onak dan duri menyeberang lautan dengan kapal dan bot untuk sampai ke Pulau Lombok. Segala butir-butir perjalanan disertakan dengan tiket perjalanan, peta perjalanan, tempat-tempat yang dilalui dan sebagainya.

Saya tidak boleh menceritakan lebih lanjut mengenai novel ini. Tunggulah kelahiranya nanti, dan bagaimanakah corak penulisannya. Jika anda berminat hendak menulis novelog seperti ini boleh berhubung dengan editor pernerbit novelog ini – Buku Prima.

Saya hanya boleh membantu mendapatkan maklumat dan apa-apa yang diperlukan.

Tiada ulasan: