Rabu, 3 Mei 2017
14 TIP MENJUAL BUKU DI PESTA BUKU ATAU EKSPO/PAMERAN
SETIAP penulis lazimnya diberi peluang oleh penerbit menjul atau mempromosi buku sendiri sama di Pesta Buku Antarabangsa KL/Ekspo atau pameran-pameran buku di merata tempat. Ini ada beberapa tip berguna untuk mereka yang berhasrat mempromosikan buku kepada pembeli. Ini juga satu cara untuk memperkenalkan buku anda kepada pembaca.
1.Sedia berada di mana buku-buku kita di susun sama di rak atau tempat yang disediakan.
2.Sanggup tebal muka dan pandai bercakap.
3.Targetkan sasaran berapa jumlah buku mahu dijual.
4.Tuju tepat sasaran pembeli berpotensi. Maksudnya buku itu sasarannya siapa?
5.Tunjukkan buku. Jangan malu beritahu andalah penulis buku itu dan anda jual terus kepada pembeli.
6. Jika dalam pemasaran internet gunakan ‘copy writing’. Dalam ‘direct sale’ kena gunakan ‘direct talking’ yang memukau emosi sehingga pelanggan tertarik membeli.
7.Ceritakan kelebihan dan manfaat buku kerana anda yang lebih tahu.
8.Berikan diskaun menarik.
9.Berikan ‘free gift; jika ada seperti ‘key chain,’ Pen bertulis nama sendiri, penanda buku atau apa saja, khas bagi setiap pembelian.
10. Jika ada buku dua atau tiga naskah, cadangkan beli secara pakej dan hadiahkan satu “free gift’ menarik. Ini menolong jualan buku anda yang lain.
11.Jangan lupa tanda tangan buku bagi setiap pembelian.
12. Berdasarkan pengalaman. Daripada 10 sasaran, 6 atau 7 orang mesti membeli.
13. Bergambar dengan pembeli dan ambil maklumat diri untuk testimoni atau database.
14. Jika pelanggan menolak, itu biasa. Jangan kecewa. Ucapkan terima kasih
Teknik di atas lebih kurang sama dengan pemasaran produk di internet. Cuma dalam pemasaran internet kita tidak nampak pembeli manakala ‘direct sale’ penulis boleh bersemuka dengan pembeli.
Semoga sukses!
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan