PERNAHKAH apabila kita membaca lembaran pertama,
kedua, ketiga dan seterusnya, sesebuah novel, kita masih tidak dapat menangkap
apakah yang hendak disampaikan oleh penulis? Kita akan tertanya-tanya apakah
sebenarnya yang hendak disampaikan oleh penulis kepada pembaca sehinggakan
mesej yang hendak disampaikan tidak jelas.
Penulis,
menulis perkara-perkara yang tidak ada kaitan dengan pokok persoalan yang
hendak disampaikan. Penulis menulis hal-hal yang tiada kaitan dengan persoalan
yang hendak disampaikan.
Sebagai
contoh yang mudah, Ahmad hendak ke satu bandar B untuk mencari satu barang yang
jaraknya kira-kira 15 kilometer sahaja dari rumah. Jika Ahmad dari rumah terus
ke bandar B dan terus ke kedai yang dimaksudkan, masa yang diambil mungkin
kira-kira tidak sampai setengah jam.
Tetapi
jika Ahmad dari rumah, kemudian singgah di kedai kopi, kemudian singgah di
stesyen minyak, selepas itu bertemu kawan lama, singgah pula di rumah kawan
lamanya, setelah itu baru pergi ke kedai mencari barang tersebut, sudah tentu
jarak yang 15 kilometer yang memakan masa tidak sampai setengah jam akan
mengambil masa sehingga empat atau lima jam.
Perbezaannya
begitulah apabila kita menulis novel. Jika kita terus kepada pokok persoalan,
pembaca akan mudah faham. Ini sebenarnya yang hendak disampaikan di halaman
pertama dan seterusnya tetapi jika melakukan sebagaimana Ahmad yang singgah di
beberapa tempat kemudian barulah pergi ke kedai, inilah yang menyebabkan
pembaca tidak mahu meneruskan pembacaan sekaligus penulis gagal untuk menarik
minat pembaca.
Penulis
menulis hal-hal yang remeh atau ‘merapu’ hanya untuk memanjang-manjangkan
cerita tetapi tidak ada mesej yang
hendak disampikan. Pembaca akan jemu
dengan penulis yang suka merapu’ dalam penulisannya. Jika kita hendak menyampaikan
sesuatu mesej, terus sahaja kepada pokok persoalan, jangan merapu kepada
hal-hal yang tidak ada kaitan dengan cerita.
Corak
penulisan seperti ini juga dianggap ‘kabur’, tidak berkesan meskipun bahasa
tulisannya indah, menarik dan puitis tetapi tidak mengandungi makna.
Tulislah
dengan bahasa yang mudah, tepat, jelas maksud apa yang hendak disampaikan.
Jangan ‘terkeleweh-keleweh’ hendak menyampaikan sesuatu seperti seorang gadis
yang tersipu-sipu untuk menyatakan sesuatu sedangkan perkara itu bukanlah
sesuatu yang mengaibkan.
Untuk memastikan pembaca tidak menutup novel
meskipun baru membaca sehelai dua muka
surat, elakan daripada menulis mengikut cara di atas. Jika hendak menjadi
penulis novel yang baik, banyakan mengkaji dan membaca novel-novel yang baik di
pasaran.
Kaji
teknik penulisan, gaya bahasa, struktur ayat yang digunakan dan seumpamanya
yang menyebabkan anda mahu membaca
berulangkali. Pasti ada sesuatu yang menarik jika anda sanggup mengulang baca
beberapakali.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan