Khamis, 28 April 2011

AMANAT DALAM NOVEL

SECARA sedar atau tidak, penulis ketika mengarang sebenarnya meninggalkan amanat untuk pembaca. Apakah amanat yang dimaksudkan itu? Sesebuah novel bukanlah semata-mata sebuah angan-angan atau isi hati penulis itu sendiri. Tetapi ia lebih merupakan sebuah karya akan meninggalkan kesan biarpun sedikit.

Peranan penulis ialah untuk menyedarkan pembaca daripada melakukan kesilapan bukan mengajar pembaca untuk melakukan kesilapan. Karya kreatifnya itu akan menjadi pemangkin supaya dapat membuka mata hati pembaca .

Selain novel mesti bermesej dan meninggalkan amanat, ia harus mempunyai keseronokkan untuk membaca. Sebaik-baiknya penyampaian biarlah sederhana, tidak terlalu memberatkan meskipun mempunyai amanat.

Amanat bukan bermaksud untuk mengajar tetapi sebagai panduan ke arah menjadikan masyarakat lebih memahami susurgalurnya. Di sini disertakan contoh amanat di dalam sesebuah novel.

Di petik dari Novel LANGIT ANGSANA halaman 63.

“Kita memang digalakan mengejar kemajuan agar standing dengan bangsa lain di dunia. Tapi mkita tak boleh lupa budaya dan adapt resm. Lihat sahaja Negara Jepun dan Korea Selatan. Mereka berlumba-lumba mengejar kemajuan tetapi tidak lupa dengan adapt dan budaya seba itu mereka berjaya, tapi kita?” Datuk Had Amin memandang Hamidon. Dia sengaja meninggalkan pertanyaan itu tanpa jawapan.

“Ya Korea Selatan telah membuktikan faktor bangsa, budaya dan geografi bukan penghalang kemajuan ekonomi. Pengalaman Korea Selatan untuk menjadi sebuah Negara maju tidka bersandarkan kepada kegemilangan masa silam tetapi meninggalkan amalan lapuk dengan tidak meninggalkan akar umbi budayanya, “Tambah Hamidon menguatkan hujan Daruk Had Amin.

Diharapkan pembaca faham apakah yang dimaksudkan dengan amanat dalam novel ini.

Tiada ulasan: