Ahad, 20 Disember 2009

SUSAHKAH MENULIS NOVEL

Saya tahu di luar sana ramai yang berminat menulis novel. Tetapi setakat berminat sahaja dan tidak berusaha untuk menghasilkan novel, impian sdra. tidak akan tercapai. Menulis novel memerlukan kesungguhan dan komitmen yang tinggi. Setakat ini apakah usaha sdra. untuk menghasilkan sebuah novel?

Saya pasti, sdra. memiliki kesungguhan dan komitmen yang tinggi untuk menghasilkan sekurang-kurangnya sebuah novel. Tidak terujakah sdra. apabila berkunjung ke kedai buku dan melihat novel yang anda tulis terusun rapi di rak-rak buku? Nama sdra. terpampang sebagai penulis novel berkenaan dan melihat novel sdra. sedang dibelek-belek oleh seorang pembaca.

Susah sangatkah ingin menghasilkan sebuah novel? Itulah pertanyaan yang sering saya terima ketika mengadakan bengkel penulisan novel. Bayangkan bagaimanakah seorang penulis novel boleh menghasilkan sehingga 20 lebih buah novel. Bukankah ia bermula dengan sebuah novel?

Menulis tidak susah bagi mereka yang sudah biasa menulis novel tetapi ia sangat susah bagi mereka yang pertama kali hendak menulis novel. Menulis novel bukan seperti menulis cerpen atau karangan. Menulis novel memerlukan panduan supaya kerja-kerja penulisan novel berjalan lancar dan tidak terputus idea.

Sebenarnya ada cara yang sangat mudah jika sdra mahu menghasilkan novel. Ebook Cara Mudah Menulis Novel yang saya hasilkan tentu dapat membantu mereka yang berminat menulis novel. Apa yang penting, sdra mesti ada kemahuan untuk menghasilkannya.

1 ulasan:

Azmah Nordin berkata...

Salam ziarah Sdr Nasruddin :)

saya jawab soalan anda ttg susahkah menulis novel; susah tu taklah, tp penattt...!